Duitsland is natuurlijk een populair autoland. Veel van de luxe en beste automerken komen er vandaan. Maar waarom is het voordelig om zo een auto in Duitsland kopen, als deze ook hier in Nederland te koop is? In dit blog lees je de hoe het werkt.
Wat bespaar je?
Het principe van een auto importeren werkt het beste als je een ‘jong’ gebruikte auto koopt, een auto die al lichtelijk is gebruikt, maar nog in een zo goed als nieuwe staat is. Dit is het eerste punt waarop je financieel veel bespaart. De reden hiervoor is dat als je een gebruikte auto koopt (minimaal 6.000 kilometer gereden en 6 maanden oud) je geen tweede keer BTW hoeft te betalen als je de auto importeert. Daarnaast is de BPM een stuk lager voor een tweedehands geïmporteerde auto dan voor een nieuwe. Maar wat is dan het financiële voordeel van het importeren?
Ten eerste is er in Duitsland een groter aanbod aan jong gebruikte auto’s. Ten tweede zijn de prijzen voor luxer uitgeruste auto’s in Duitsland iets lager dan in Nederland. Door deze dingen betaal je in Duitsland een stuk minder voor zo’n auto. Plus, de BTW is daar ook nog eens 2% lager.
Het werkt het?
Om een auto te importen uit Duitsland, kun je kiezen uit twee opties. Je kunt het zelf doen, of het laten doen door een service. Er bestaan online services die je stap voor stap helpen bij het zo voordelig mogelijk importeren van je auto. En zij regelen dat hij uiteindelijk voor de deur staat. Een auto importeren uit Duitsland was nog nooit zo gemakkelijk.
Als je zelf een auto uit Duitsland importeert, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Ten eerste het eerder genoemde minimale gebruik dat een auto moet hebben om onder de categorie van gebruikte auto’s te kunnen vallen. Ten tweede is het handig als je de auto in Duitsland vast laat keuren, om onverwachte problemen te voorkomen! Als er dan iets mis is met de auto, ben je nog op tijd. Eenmaal geïmporteerd is het te laat.
Ten derde moet je je auto naar Nederland vervoeren. Dit kun je laten vervoeren op een truck, maar het goedkoopste is vaak om hem zelf naar Nederland te rijden. Hiervoor moet je wel een tijdelijk kenteken hebben. Het uiteindelijke Nederlandse kenteken wordt er hier in Nederland pas op gezet. De reden daarvoor is dat de auto ook nog moet worden gekeurd door de RDW om een Nederlands kenteken te mogen ontvangen. Tenslotte moet je ook nog een APK-keuring laten doen in Nederland. Maar als je je auto ook al in Duitsland hebt laten keuren, is het meestal wel in orde!